Důvody rozmachu obchodních center

Obchodní centrum najdeme snad v každém větším městě, v těch opravdu velkých i více. Proč se ale jejich počet tolik zvýšil? Důvod je prostý – vydělávají. Tak jako v každém podnikání jde především o peníze. Tato centra umožňují mít spoustu různých obchodů pod jednou střechou. Ty potom platí vlastníku nemovitosti nájem. Proč se jim to ale vyplácí, když si mohou koupit vlastní budovu?
obchodní dům pohled z výšky
 
Důvod je prostý – velká nákupní centra lákají lidi především tím, že zde mohou koupit vše na jednom místě, od základních potravin přes elektroniku až po oblečení, což je pro zákazníky velmi lákavé. A k tomu se i najíst. To samozřejmě zajišťuje obchodním centrům velkou návštěvnost.
 
Zákazníci zase ocení, že se nemusí bát špatného počasí, neboť vše je pod jednou střechou. V případě Prahy například nemusí vůbec vystrčit nos ven – na nádraží dojedou vlakem, ze kterého přesednou na metro, které je doveze přímo do obchodního centra!
 
Dalším lákadlem je pak široký výběr, neboť zde najdeme například hned několik různých obchodů s oblečením či elektronikou. Mohou tak postupně projít všechny a zjistit, kde se jim co líbí, případně kde mají nejlepší ceny.
 
Díky vysoké návštěvnosti mohou centra dále lákat zákazníky různými slevami. Prostor mezi obchody se dá potom využít k pořádání různých akcí, které potom dále slouží k propagaci daného centra.
 
Není proto divu, že jsou tak oblíbená. Často slouží jako cíl víkendových výletů. To majitelé samozřejmě moc dobře vědí, proto i v sobotu a v neděli mají téměř veškeré krámy prakticky stejnou otvírací dobu jako ve všední den.
eskalátory v obchodním centru
 
Jeden se však musí ptát: je toto opravdu vhodný cíl pro rodinu s dětmi? Ano, koupí si tam věci, které jim udělají radost. Jak dlouho ta radost ale potrvá? Jak dlouho bude trvat, než nové oblečení vyjde z módy, či než nová hračka bude ležet opuštěná v koutě? Je toto chování opravdu to, co chtějí rodiče své děti učit?
 
Nebylo by lepší jít na víkendový výlet na procházku do přírody a pozorovat divoká zvířata, hledat houby, či na podzim kaštany? Nebo pokud se rodina zajímá například o historii, navštívit jeden z početných hradů a zámků? Možností je bezpočet, a většina z nich je mnohem smysluplnější náplň trávení volného času než návštěva obchodů.